
MÉS DE LA MEITAT DELS NENS I LES NENES A ESPANYA SUPEREN EL TEMPS MÀXIM RECOMANAT D’ÚS DE PANTALLES
- La televisió és el dispositiu més consumit, seguit pel telèfon mòbil, l’ordinador i la consola de videojocs; mentre que YouTube és la xarxa social més utilitzada (88 %), per sobre de WhatsApp (46 %) i TikTok (33 %).
- La pràctica totalitat dels enquestats ja fa servir xarxes socials, malgrat que no arriben a l'edat legal mínima permesa. De fet, el 58 % dels enquestats tenen compte propi en alguna xarxa social.
- A Catalunya, gairebé la meitat dels enquestats (45 %) admet que compleix només de vegades els límits d’ús de pantalles establerts a casa, o que no ho fa mai.
Catalunya, 16 d’octubre de 2025.- La Fundació EROSKI ha presentat els resultats de la seva Enquesta a escolars sobre l’impacte de les pantalles en els seus hàbits de vida, que s’ha elaborat a partir d’una enquesta feta a més de 2.500 nens i nenes d’entre 8 i 12 anys, que revela una tendència en augment de sobreexposició digital entre els menors a Espanya. L'estudi assenyala que dos de cada tres nens i nenes d’entre 8 i 12 anys fan servir les pantalles (televisió, telèfon mòbil, consola de videojocs, tauleta i ordinador) més d’una hora al dia, més que el temps màxim d’ús diari recomanat per l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP).
A Catalunya, els resultats apunten a una sobreexposició digital més gran i a un compliment menor de les normes familiars. Un 45 % reconeix complir només de vegades o mai els límits establerts, i només un 23 % disposa d’un límit diari inferior a una hora. A més, un 28 % afirma que no té mai la companyia d’un adult durant l’ús de pantalles, i un 21 % diu que se sent nerviós o enfadat quan no les pot fer servir, la qual cosa és la dada més alta de l'estudi. Catalunya se situa també al capdamunt entre les comunitats enquestades quant a l’ús de TikTok (38 %) i YouTube (90 %) per part de menors de 12 anys.
Propietat i ús de les pantalles
La televisió se situa com el dispositiu de major ús diari, i més del 50 % dels enquestats afirmen que la miren entre una i tres hores al dia, o més hores. A més, almenys un 30 % assegura que fan servir la consola de videojocs o el telèfon mòbil més d’una hora al dia. El telèfon mòbil destaca com el dispositiu de més ús intensiu, ja que un 12 % dels menors el fa servir més de tres hores al dia.
Tot i que la televisió és el dispositiu més popular, només un 5 % dels menors en té una pròpia i prop del 90 % la fan servir de forma compartida. En canvi, quan es tracta del mòbil o la tauleta, un de cada tres nens i nenes declara que el té com a propietat exclusiva, en la majoria dels casos com a regal dels pares (68 %) i d’altres familiars (27 %). El 80 % assegura que fa servir aquests dispositius per a activitats d’oci, mentre que un 87 % declara que els fa servir per fer els deures o la feina de l'escola.
Crida l'atenció que un de cada dos menors ja fa servir les xarxes socials i que la meitat d’ells ho fa de forma molt freqüent, malgrat que no tenen l’edat legal mínima permesa per registrar-se a les plataformes. De fet, el 58 % afirma que té un compte propi en alguna xarxa social i un 47 % fa servir el dels seus pares, amics o familiars.
Normes d’ús i supervisió
Un 77 % dels menors enquestats afirma que té normes d’ús a casa, siguin verbals o escrites, mentre que un 22 % declara que no en té cap. El 61 % assegura que compleix els límits imposats i un 75 % indica que hi ha conseqüències en cas d’incompliment. La meitat dels enquestats valoren el temps de joc a l’aire lliure com a la seva opció favorita i, de fet, el 75 % dels enquestats juga fora cada dia després de sortir de l’escola entre 1 i 3 hores (48 %) o més de 3 hores (27 %).
No obstant això, gairebé un de cada quatre menors no té mai la companyia d’un adult mentre fa servir pantalles, la quan cosa augmenta el perill d’ús inadequat o d’exposició a contingut inapropiat. L'estudi revela que el 18 % dels menors ha vist missatges d’odi o insults, un 9 % ha estat exposat a vídeos violents o de baralles, i un 43 % afirma que s’ha sentit incòmode o inquiet en algun moment durant l’ús de pantalles. Quant a les plataformes, YouTube és la més utilitzada (88 %), seguit per WhatsApp (46 %) i TikTok (33 %).
En el desglossament autonòmic, s’observen diferències significatives. Al País Basc i Navarra, més del 83 % dels menors declara tenir normes a casa, tot i que en la majoria dels casos no s’han formalitzat per escrit. Aragó concentra un 32 % de menors que assegura que no compta amb cap tipus de regulació; Galícia i La Rioja destaquen per ser les comunitats on més nens i nenes (66 %) compleixen sempre amb els límits; mentre que a Catalunya, un 45 % reconeix complir-los només de vegades o mai.
La importància d’implicar-se i formar-se
L’enquesta, duta a terme entre el maig i juny de 2025 a 2.581 nens i nenes d'entre 8 i 12 anys, inclou tant a participants del programa educatiu de la Fundació com a assistents a tallers celebrats en esdeveniments, com Ibilaldia, Escuela Pública Vasca, Araba Euskaraz i Herri Urrats, amb la col·laboració d’Euskal Herriko Ikastolen Elkartea. El seu objectiu ha estat conèixer els hàbits d’ús de pantalles, l'existència de normes i límits familiars, el grau de percepció dels riscos associats a la sobreexposició i l’impacte que té el temps prolongat a dispositius a la seva vida diària.
“L’ús inapropiat i excessiu de pantalles en edats clau per al desenvolupament cognitiu, emocional i social dels menors, així com la manca de normes i supervisió d'adults, reforça la necessitat de programes educatius i polítiques públiques que promouen entorns digitals segurs. A Fundació EROSKI tenim el compromís de promoure un ús saludable i equilibrat de la tecnologia, afavorir els llaços familiars sense dispositius i fomentar l’oci a l’aire lliure i una vida saludable”, afirma Alejandro Martínez, director de Fundació EROSKI.
Des de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) se subratlla la importància que té que el temps digital estigui supervisat per un adult, que es doni prioritat a l’ús de dispositius fixos, com ara ordinadors de sobretaula o televisors, en comptes de mòbils i tauletes, i que s’eviti l’ús de pantalles en espais íntims, com ara dormitoris o banys, per afavorir rutines de descans adequades. Aquestes pautes formen part d’un enfocament preventiu que vol acompanyar les famílies en l'educació digital dels seus fills i filles, afavorint hàbits conscients des que són joves.
Sobre la FUNDACIÓ EROSKI
Fundació EROSKI és una iniciativa impulsada per EROSKI el 1997 amb l’objectiu de traslladar a la societat diverses iniciatives d’acció social, principalment relacionades amb la investigació, promoció, educació i protecció de les persones consumidores i el medi ambient, vetllant per una alimentació i hàbits de vida saludables; tot fomentant una societat més justa, solidària i cohesionada, sempre amb l’intercooperativisme com a eix de la seva filosofia d’actuació.
Descàrrega l'estudi clicant en la imatge